Onze rondreis door Andalusië, #2 | Spanje

In EUROPE, REIZEN, SPANJE

Ondertussen zijn we halverwege onze reis door Andalusië. We zitten nu naast elkaar in de gedeelde ruimte van het hotel in Córdoba, met een waanzinnig uitzicht op de Plaza de las Tendillas. Tot nu toe hebben we een fantastische rondreis achter de rug, inclusief veel nieuwe ervaringen en heel veel lekker eten!

Granada

Nadat we een nacht goed hebben geslapen in de rustige buurt van Granada (in Malaga bleken we in een party hostel te zitten..), gingen we ’s ochtends vroeg met goede moed op weg naar El Alhambra. Dit zijn de oude paleizen en de burcht bovenop de berg naast Granada. Hier regeerden vroeger de Sultans over Al-Andalus. De paleizen waren waanzinnig mooi, overal versierd. Het was een hele wandeling naar het Alhambra toe, in de zinderende hitte die in de ochtend vroeg al begint. Toch was het helemaal onze moeite waard!

Ondanks dat Granada toch aardig ver landinwaarts ligt, heb je vanuit Granada een hele mooie route naar het strand. Naast Granada ligt het natuurgebied Sierra Nevada, waar in de winter skiën mogelijk is. Wij gingen niet skiën, maar richtten onze peilen op de Alpujarra, een gebied binnen de Sierra Nevada waar een hele mooie autoroute doorheen loopt. Via deze route kwamen we uit bij La Rabita, een stranddorpje waar we wat verkoeling hebben gevonden.

Verder hebben we in Granada een wandeling gemaakt door de Moorse wijk. Dit zijn de wijken naast de stad waar de Moren hebben gewoond en waar nu de dreadlocks-haar-hondenbezitters wonen van de stad. Heel erg leuk en mooi om te zien, want alle bewoners liepen uit, de straten waren prettig vol en de klim naar het uitzichtpunt was te doen. Eenmaal bovenin kon je uitkijken over het Alhambra. We zijn door de traditionele Moorse wijk weer naar beneden gelopen, waarbij ook een sessie Sisha-roken kwam kijken. 🙂

Jaén

De volgende ochtend hebben we lekker rustig aan gedaan en kwamen we aan in Jaén in de middag. Na een chill-sessie in onze hotelkamer (reizen in de hitte is héél vermoeiend) wilden we de stad verkennen. Maar… toen regende het ineens! Huh? Het was echt een rare cultuurshock, tot dan toe hadden we alleen maar 35+ graden gehad met strakblauwe lucht.
De regen maakte de stad wat moeilijker, maar toch hebben we op onze gladde slippertjes de smalle steile steegjes beklommen. Behalve de Kathedraal was er naar mijn mening niet veel te zien, dus na een wandeling door de stadsstraten hebben we snel wat gegeten en in onze hotelkamer genoten van de Airconditioning.

De volgende ochtend was ons ontbijt Churros! Daarna checkten we ons uit het hotel en reden we naar de Santa Catalina, de burcht op de berg naast Jaén. Dit was zo’n gave ervaring en maakte mijn mening over Jaén toch wat beter: wat een pareltje! Hierover heb ik een uitgebreide blog geschreven, klik daarvoor hier.

Córdoba

Diezelfde dag reden we door naar Córdoba, wat de heetste stad van Andalusië is. Het is hier minimaal 40 graden en raakt soms de 43. Toch wilden we deze stad zien, en ook Sevilla nog. Het hoort bij de reis! Het zegt echter wel genoeg dat de maanden juli en augustus laagseizoen zijn – blijkbaar vinden niet alle toeristen 40 graden zo goed vol te houden!

De eerste avond hebben we een wandeling door de binnenstad gemaakt. We zitten met ons hotel naast het Plaza de las Tendillas zoals ik al eerder schreef. Dit is hartje centrum. We hebben dus een perfecte uitvalsbasis die nog goedkoop was ook. Toen we langs alle hoogtepunten liepen met een lichte schemering, zagen we ineens kittens tussen de Romeinse pilaren die nog overgebleven zijn uit de Romeinse tijd. Sindsdien zijn we elke avond de katten wezen opzoeken. Ja, ons hart gaat sneller kloppen als we katten zien. En onze harten exploderen ongeveer als het kittens zijn!

De dag erna zijn we op bezoek geweest bij de Mezquita, de Kathedraal > Moskee > Kathedraal hier in Córdoba. Deze kerk was vroeger een tempel, daarna een kathedraal, na de verovering door de Moren werd dit de belangrijkste Moskee in Europa, en na de Reconquista (de herovering door de Christenen in Spanje) werd de Moskee “geheiligd” en omgebouwd tot een Kathedraal. Dit is zo duidelijk te zien in de versiersels bij de poorten en de bouwvorm (de kathedraal is een vierkant).

Ook hebben we een dagje een zwembad bezocht in de buurt van Córdoba. Zeven kilometer ten noorden van Córdoba ligt een zwembad wat heerlijk vertoeven is voor een middagje afkoelen.

Morgen reizen we verder naar Sevilla voor vijf dagen. Heb jij nog tips? Ik hoor ze graag!